Totaal aantal pageviews

maandag 26 maart 2012

Ideeën voor herontwerp


Graag zou ik ook feedback van anderen krijgen? Elke hulp is zeer gewaardeerd!


Het idee........tot dusver

Door de feedback en de zichtbare kans voor verbetering in het curriculum, wil ik als volgt mijn herontwerp gaan inrichten. In het curriculum van het vak LO is er een leegte in twee leerjaren. Het jaar 2d en het jaar 3 HAVO. In beide jaren staat eigenlijk niets gevuld om leerlingen een gedegen ontwikkeling te laten ervaren kijkend naar het vak LO.

Om deze leegte dan ook zo goed mogelijk in te gaan vullen heb ik de woorden van Danielle goed tot me genomen. Danielle had het tijdens het flowdiner over leerlingen die extra zorg nodig hebben eigenlijk altijd met dat "negatieve" label blijven rondlopen. Echter vanuit een positive psychology / flow gedachte kan zo'n leerjaar juist heel erg waardevol zijn vanuit een LO perspectief.

Leerlingen die deze leerjaren volgen zijn van de leeftijd 13-14-15 jaar. Daarbij komt ook nog dat de leerlingen die in 2d zitten, daar zitten vanwege een achterstand die ze hebben. De leerlingen krijgen de kans om zich verder te ontwikkelen , zodat ze wel naar het VMBO-TL kunnen. Of een goede start kunnen maken op een Kader opleiding. Voor de HAVO leerlingen is het een laatste jaar voordat zij aan het PTA programma moeten gaan beginnen. Hierdoor kan dit jaar goed gebruikt worden om eventuele achterstanden weg te werken of juist de kwaliteiten te vergroten. Dit gezegd hebbende en de relatie te hebben gelegd met de woorden van Danielle leek mij dit een uitgelezen mogelijkheid om juist in deze twee leerjaren gebruik te maken van de positive psychology/ flow insteek. De uitwerking hiervan zal in verdere blogs worden besproken. Al kan je voor een deel al invullen dat het te maken zal hebben met meer projectmatig werken en keuzemogelijkheden van leerlingen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten