Totaal aantal pageviews

maandag 26 maart 2012

Analyse volgens van den Akker


Intended
Zoals bedoeld
Ideal
Zoals de school zou willen
Formal written/ Zoals beschreven

·       Specifieke aandacht voor elke leerling. Opgebouwd vanuit een gestructureerd handelingsplan.

·       Een school waar leerlingen die het op een andere school niet (zouden) redden een uitdagend en veilig leerklimaat aanbieden, waardoor de ontwikkeling van de leerling maximaal kan worden benut of ondersteund.



De school heeft als uitgangspunt een uitgeschreven ambitie. Deze luidt als volgt:
“Kerntaak van de Frater van Gemertschool is de hulpvraag van jongeren in het VO van wie de onderwijsroute niet soepel verloopt en die het niet redden via de reguliere onderwijstrajecten.

Op die hulpvraag een goed antwoord geven, zodat de jongere zich ondersteund weet bij het vormgeven van zijn of haar leerloopbaan, daar staan wij voor.

Wij doen dat met visie, inzet en doorzettingsvermogen, met hart voor jongeren die een extra steuntje in de rug nodig hebben. Voor hen willen wij het verschil maken.

‘De Frater’ staat voor kwaliteit, kennis en betrokkenheid. Die traditie is onze ambitie!”

Onze zorg voor goed onderwijs en begeleiding van de leerlingen wordt ondersteund door een zorg en advies team bestaande uit (psychologen, zorgcoördinator en maatschappelijk werk). Daarnaast zijn er onderwijscoaches en orthopedagogen aanwezig. Deze ondersteunen het docententeam wat zich ook heeft gespecialiseerd in het lesgeven aan ASS leerlingen.

Op de school staat de leerling centraal, waardoor er wordt gekeken naar de talenten en de  in te halen achterstanden van elk individu. De leerling heeft een keuze uit een VMBO-TL, basis (LWOO/ASS) of een HAVO (ASS) richting.
De VMBO richting kan in vier of vijf jaar volbracht worden (1jr., 2jr.,( evt. 2d jr.), 3jr. en 4jr.). De HAVO kan in vijf of zes jaar volbracht worden.  





Implemented zoals uitgevoerd
Perceived Hoe denken leerkrachten dat ze het doen?
Operational Hoe in werkelijkheid gehandeld is.
·       Leerkrachten worden vaak gedwongen (door omstandigheden) om meer nadruk te leggen op het pedagogische vlak dan op het didactische vlak.

·       Leerkrachten proberen leerlingen zo veel mogelijk individuele ondersteuning te bieden.

·       Leerkrachten kunnen de verschillende soorten van problemen niet altijd aan in het klaslokaal.








·       Leerkrachten bieden pedagogisch ondersteuning echter soms blijkt dit nog onvoldoende voor verschillende leerlingen. Waardoor voor niet alle leerlingen de juiste begeleiding(in algemene zin) kan plaatsvinden.

·       Leerkrachten proberen leerlingen op zoveel mogelijke manieren (met gebruik van MI) leerlingen de OLS aan te bieden. Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van digitale ondersteuning.

·       Het leerkrachten gedrag wordt opgenomen op video en kritisch geanalyseerd.




Attained zoals ervaren door leerlingen
Experimental Hoe de leerlingen denken te leren.
Learned Hoe de leerling werkelijk leert.
·       VMBO Leerlingen hebben het idee dat ze niet hoeven te leren voor de opleiding.
·       HAVO leerlingen steken de benodigde tijd in de opleiding om te leren.
·       Leerlingen hebben niet goed zicht op hun eigen handelen en moeten veel begeleiding krijgen om een beeld te krijgen van het eigen leerproces.
·       Er is een onderscheid tussen de HAVO leerlingen en de VMBO leerling. De VMBO leerling heeft een reproductieve benadering. Waar de HAVO leerling meer een betekenisvolle benadering er op na houdt.
·       VMBO leerlingen voldoen vaak niet aan de basisvoorwaarden om les te volgen. (Huiswerk, motivatie, werkhouding en concentratie)
·       Binnen de leerlingen op school is een enorme diversiteit van leren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten