Intended
Zoals bedoeld
|
Ideal
Zoals de school zou willen
|
Formal written/ Zoals beschreven
|
· Specifieke
aandacht voor elke leerling. Opgebouwd vanuit een gestructureerd
handelingsplan.
· Een
school waar leerlingen die het op een andere school niet (zouden) redden een
uitdagend en veilig leerklimaat aanbieden, waardoor de ontwikkeling van de
leerling maximaal kan worden benut of ondersteund.
|
De
school heeft als uitgangspunt een uitgeschreven ambitie. Deze luidt als
volgt:
“Kerntaak
van de Frater van Gemertschool is de hulpvraag van jongeren in het VO van wie
de onderwijsroute niet soepel verloopt en die het niet redden via de
reguliere onderwijstrajecten.
Op die
hulpvraag een goed antwoord geven, zodat de jongere zich ondersteund weet bij
het vormgeven van zijn of haar leerloopbaan, daar staan wij voor.
Wij doen
dat met visie, inzet en doorzettingsvermogen, met hart voor jongeren die een
extra steuntje in de rug nodig hebben. Voor hen willen wij het verschil
maken.
‘De
Frater’ staat voor kwaliteit, kennis en betrokkenheid. Die traditie is onze
ambitie!”
Onze zorg voor goed onderwijs
en begeleiding van de leerlingen wordt ondersteund door een zorg en advies
team bestaande uit (psychologen, zorgcoördinator en maatschappelijk werk).
Daarnaast zijn er onderwijscoaches en orthopedagogen aanwezig. Deze
ondersteunen het docententeam wat zich ook heeft gespecialiseerd in het
lesgeven aan ASS leerlingen.
Op de school staat de leerling
centraal, waardoor er wordt gekeken naar de talenten en de in te halen achterstanden van elk
individu. De leerling heeft een keuze uit een VMBO-TL, basis (LWOO/ASS) of
een HAVO (ASS) richting.
De VMBO richting kan in vier of
vijf jaar volbracht worden (1jr., 2jr.,( evt. 2d jr.), 3jr. en 4jr.). De HAVO
kan in vijf of zes jaar volbracht worden.
|
Implemented zoals uitgevoerd
|
Perceived Hoe denken leerkrachten dat ze het doen?
|
Operational Hoe in werkelijkheid gehandeld is.
|
·
Leerkrachten worden vaak gedwongen (door
omstandigheden) om meer nadruk te leggen op het pedagogische vlak dan op het
didactische vlak.
·
Leerkrachten proberen leerlingen zo veel mogelijk
individuele ondersteuning te bieden.
·
Leerkrachten kunnen de verschillende soorten van
problemen niet altijd aan in het klaslokaal.
|
·
Leerkrachten bieden pedagogisch ondersteuning
echter soms blijkt dit nog onvoldoende voor verschillende leerlingen.
Waardoor voor niet alle leerlingen de juiste begeleiding(in algemene zin) kan
plaatsvinden.
·
Leerkrachten proberen leerlingen op zoveel
mogelijke manieren (met gebruik van MI) leerlingen de OLS aan te bieden.
Hierbij wordt ook gebruik gemaakt van digitale ondersteuning.
·
Het leerkrachten gedrag wordt opgenomen op video en
kritisch geanalyseerd.
|
Attained zoals ervaren door leerlingen
|
Experimental Hoe de leerlingen denken te leren.
|
Learned Hoe de leerling werkelijk leert.
|
·
VMBO Leerlingen hebben het idee dat ze niet hoeven
te leren voor de opleiding.
·
HAVO leerlingen steken de benodigde tijd in de
opleiding om te leren.
·
Leerlingen hebben niet goed zicht op hun eigen
handelen en moeten veel begeleiding krijgen om een beeld te krijgen van het
eigen leerproces.
|
·
Er is een onderscheid tussen de HAVO leerlingen en
de VMBO leerling. De VMBO leerling heeft een reproductieve benadering. Waar
de HAVO leerling meer een betekenisvolle benadering er op na houdt.
·
VMBO leerlingen voldoen vaak niet aan de
basisvoorwaarden om les te volgen. (Huiswerk, motivatie, werkhouding en
concentratie)
·
Binnen de leerlingen op school is een enorme
diversiteit van leren.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten